Blog
Consumer Electronics Show 2024
W dniach 7-12 styczna 2024 r. w Las Vegas (stan Nevada, USA) odbyły się targi CES 2024 (ang. Consumer Electronics Show) – największe na świecie pokazy elektroniki użytkowej i nowych technologii, podczas których prezentowane są m.in.: prototypy, nowe produkty lub usługi. Wydarzenie, które jest organizowane corocznie od 1967 r., wyznacza trendy oraz określa perspektywy rozwoju innowacyjnych technologii. Podczas tegorocznych targów zwracano uwagę na kluczową rolę technologii w zwiększaniu bezpieczeństwa oraz ogromny potencjał sztucznej inteligencji – AI (ang. Artificial Intelligence), umożliwiającej wprowadzanie ulepszeń za pośrednictwem najnowocześniejszych aplikacji, które znajdą zastosowanie w różnych aspektach życia i pozwolą na optymalizację komunikacji.
Targi CES to przedsięwzięcie, podczas którego nie mogło zabraknąć prezentacji nowatorskich rozwiązań związanych z motoryzacją, mobilnością i transportem. Kierunki zmian w obszarze motoryzacji są obecnie ściśle związane z dążeniem do zwiększenia znaczenia pojazdów elektrycznych i autonomicznych, co wynika z dbałości o ekologię oraz potrzeby poprawy bezpieczeństwa w transporcie. Do aktualnych zagadnień omawianych i prezentowanych podczas targów zaliczyć należy przyszłość mikromobilności oraz użytkowanie pojazdów definiowanych poprzez oprogramowanie (ang. software-defined vehicles). Głównym założeniem w przypadku pojazdów definiowanych przez oprogramowanie jest możliwość kontroli wszystkich parametrów i funkcji za pośrednictwem oprogramowania. Rozwiązania tego typu oferują znacznie wyższy poziom zarówno bezpieczeństwa, jak i komfortu jazdy ze względu na dostarczanie ciągłych aktualizacji oraz dostęp do usług bezprzewodowych, a tym samym możliwość szybszego reagowania na jakiekolwiek problemy, wprowadzania nowych rozwiązań, a także zbierania cennych informacji na temat poszczególnych funkcji pojazdów. Poruszano także kwestie przyszłości mobilności wspomagającej i systemów bezpieczeństwa, a nawet możliwości wdrożenia pojazdów latających. Wiele wiodących firm motoryzacyjnych przedstawiło swoje osiągnięcia w zakresie produkcji pojazdów, rozwoju technologii łączności oraz nowatorskich rozwiązań w obszarze mobilności.
Firma Indy Autonomous Challenge (IAC), innowator w dziedzinie autonomii dużych prędkości, ogłosiła na targach wprowadzenie na rynek platformy pojazdów autonomicznych nowej generacji – IAC AV-24. Zaprezentowane rozwiązanie stanowi znaczący krok naprzód w rozwoju technologii sprzętu i oprogramowania autonomicznego, poprzez zwiększenie możliwości najszybszych autonomicznych samochodów wyścigowych na świecie. Platforma IAC AV-24 i związane z nią narzędzia symulacyjne mają umożliwiać bezpieczne prowadzenie pojazdów przy prędkościach większych niż 190 mil na godzinę (306 km/h).
Firma IAC, która od kilku lat organizuje wyścigi pojazdów autonomicznych o dużych prędkościach, zaprezentowała autonomiczny samochód wyścigowy nowej generacji – IAC AV-24, którego opracowanie wymagało zarówno zaangażowania zespołu inżynierów, jak i ich współpracy z wiodącymi dostawcami autonomicznego sprzętu i oprogramowania. Podjęte wysiłki przyczyniły się do uzyskania nowych i ulepszonych funkcji, w tym także kilku pierwszych na świecie innowacji, które wpłyną korzystnie na rozwój w zakresie automatyzacji dużych prędkości.
W ramach targów odbył się także Autonomous Challenge – nocny wyścig pojazdów autonomicznych pod hasłem „Racing After Dark”, który zorganizowano na kultowym torze Las Vegas Motor Speedway. Podczas wyścigu tor nie był oświetlony, a samochody zostały oznaczone diodami LED. W wydarzeniu uczestniczyło 9 zespołów, w skład których wchodziło 17 uniwersytetów z całego świata. Zwycięzcą tegorocznego wyścigu został zespół TUM Autonomous Motorsport z Uniwersytetu Technicznego w Monachium, pokonując zespół Cavalier Autonomous Racing z University of Virginia, który zajął drugie miejsce w konkursie. Podczas wyścigu samochód zwycięskiego zespołu osiągnął maksymalną prędkość ponad 150 mil na godzinę, pomimo niekorzystnych warunków pogodowych (niska temperatura wpływająca negatywnie na opony, silny wiatr), co jest świadectwem niezwykłego postępu w technologii jazdy autonomicznej.
Podczas tegorocznych targów firma Kodiak Robotics zaprezentowała autonomiczny samochód ciężarowy, wskazując na możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w transporcie i logistyce. Każdego roku na amerykańskich autostradach dochodzi do ponad 400 tys. wypadków z udziałem samochodów ciężarowych. Wykorzystanie technologii jazdy autonomicznej może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa, ponieważ kierowanie pojazdu przez człowieka bywa nieefektywne, nieprzewidywalne lub nawet niebezpieczne. Za sprawą przewozów autonomicznych zostaną skrócone przestoje, a to oznacza, że towary będą mogły przemieszczać się dalej i szybciej. Autonomiczne samochody ciężarowe mogą pracować niemal 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, zatrzymując się tylko w celu uzupełnienia paliwa lub załadunków i rozładunków. Większa wydajność oznacza większe wykorzystanie zasobów, ograniczenie zużycia paliwa, bardziej niezawodne dostawy i zmniejszenie liczby szkód wynikających z przedłużającego się przewozu. Wykorzystanie autonomii na trudnych trasach długodystansowych może się okazać pomocne w złagodzeniu niedoborów kierowców.
W ramach CES 2024 Firma Mercedes-Benz przedstawiła wyniki swoich prac na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa kierowcy, zapowiadając nową erę samochodowego interfejsu użytkownika – z wirtualnym asystentem o ludzkich cechach, bazującym na generatywnej sztucznej inteligencji. Nowatorskie rozwiązanie – Wirtualny Asystent MBUX przekształca relację kierowca-samochód w naturalną, konwersacyjną interakcję, co przekłada się na lepsze doświadczenia użytkownika pojazdu. Ponadto nawigacja nowego typu harmonijnie łączy prowadzenie samochodu po trasie ze wspomaganiem prowadzenia w czasie rzeczywistym, ożywiając interfejs dzięki wysokiej jakości grafice 3D.
Firma Mobinn, startup zajmujący się robotyką z korzeniami w Hyundai Motor, zaprezentowała robota-dostawcę. Robot jest wyposażony w gumowe koła które mogą płynnie pokonywać schody i nierówności, a jednocześnie zapewniają stabilność. Wykorzystuje on system mapowania otoczenia oparty na czujnikach LiDAR i kamerach, pozwalający nawigować w godzinach nocnych lub w niekorzystnych warunkach pogodowych. Robot jest już testowany w Korei. Tego typu innowacje pokazują szybki rozwój technologii autonomicznej dostawy, otwierając drogę do efektywnego i zrównoważonego transportu miejskiego.
W targach CES 2024 uczestniczyło łącznie z różnych branż ponad 4 tys. wystawców, w tym około. 1,4 tys. startupów, co wskazuje na skalę przedsięwzięcia. Podczas targów odbyły się także liczne sesje konferencyjne, w tym spotkania poświęcone różnorodności w branży technologicznej oraz fali nowych technologii, które poprawią funkcjonowanie człowieka w różnych aspektach życia.
Źródło:
CES 2024: The Global Platform Defining Our Future, CES Press Release, Las Vegas, 12 stycznia 2024
www.ces.tech
www.indyautonomouschallenge.com
www.kedglobal.com
kodiak.ai
media.mercedes-benz.pl
videos.ces.tech
westorlandonews.com