Tryb jazdy „hands-off, eyes-on” oraz aktywny asystent zmiany pasa ruchu dopuszczone na niemieckich autostradach

Wdrażanie technologii i systemów zaawansowanego wspomagania kierowcy, automatyzujących jazdę, przekłada się na zwiększenie komfortu prowadzenia pojazdu oraz ograniczenie możliwości popełnienia błędu przez człowieka, a tym samym na poprawę bezpieczeństwa i usprawnienie ruchu drogowego. W styczniu 2023 r. system poziomu 3 wg klasyfikacji SAE – DRIVE PILOT firmy Mercedes-Benz – został dopuszczony do użytku na drogach publicznych stanu Nevada w Stanach Zjednoczonych. W kwietniu 2023 r. jazda w trybie „hands-off, eyes-on” uzyskała „zielone światło” w Wielkiej Brytanii – firma Ford Motor Company otrzymała wówczas pozwolenie na wykorzystanie zaawansowanej technologii wspomagania kierowcy (BlueCruise) w odniesieniu do pojazdów poruszających się po wybranych odcinkach autostrad Anglii, Szkocji i Walii. 

Zaawansowany system wspomagania kierowcy – Autobahnassistent – opracowany przez firmę BMW jest kolejnym przykładem takich działań. Stał się on w Niemczech pierwszym tego rodzaju systemem, który uzyskał homologację oraz pozwolenie na użytkowanie na autostradach z prędkością do 130 km/h (81 mph). Zgodę na dopuszczenie systemu do użytku wydał w czerwcu 2023 r. niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego – Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). Funkcjonalność Autobahnassistent umożliwiająca jazdę zautomatyzowaną na poziomie 2 wg klasyfikacji SAE będzie dostępna w modelach serii 5 i 7 BMW.

Asystent Autobahn to system, dzięki któremu na wyznaczonych trasach kierowca może zdjąć ręce z kierownicy i ustawić ją w wygodnej pozycji na dłuższy czas, pod warunkiem, że uważnie obserwuje sytuację na drodze i pozostaje w gotowości, aby ponownie przejąć kierowanie pojazdem. Zachowanie kierowcy jest stale monitorowane za pomocą wewnętrznej kamery ostrzegawczej. W przypadku wykrycia rozproszenia uwagi kierowca otrzymuje ostrzeżenie wizualne i akustyczne. Brak reakcji kierowcy  na ostrzeżenia inicjuje interwencję systemu, który bezpiecznie zatrzymuje pojazd.

System stanowi połączenie aktywnego tempomatu, czyli urządzenia utrzymującego prędkość i odległość od poprzedzającego samochodu, z zaawansowanym zestawem kamer i radarów monitorujących sytuację w pojeździe i w jego otoczeniu. 

Dodatkową funkcją, unikalną na skalę światową, jest aktywny asystent zmiany pasa ruchu, który może być zainicjowany i potwierdzony poprzez spojrzenie kierowcy w lusterko zewnętrzne. Jeśli sytuacja na drodze jest odpowiednia, system wykonuje niezbędne ruchy kierownicą i dostosowuje prędkość jazdy, na przykład podczas manewru wyprzedzania. Potwierdzenie procesu zmiany pasa ruchu za pomocą kierunkowskazu nie jest już wtedy konieczne, ale nadal możliwe. System działa przy prędkości od 60 do 180 km/h.

Źródło: www.press.bmwgroup.com
faq.bmw.de