Symulator samochodu ciężarowego i autobusu AS 1300

Symulator AS 1300 został wyprodukowany przez norweską firmę AutoSim. Jest to wysokiej klasy urządzenie przeznaczone do badania kierowców w zakresie wpływu różnego rodzaju dysfunkcji (skaza nowotworowa, skaza epileptyczna, zmęczenie, środki odurzające) na możliwość prowadzenia samochodu ciężarowego, ciągnika siodłowego z naczepą/ przyczepą oraz autobusu. Symulator znajduje również zastosowanie w doskonaleniu umiejętności jazdy, a z uwagi na zaawansowane możliwości pomiarowe, może służyć do badań związanych z infrastrukturą drogową.

Symulator AS 1300 został wyprodukowany przez norweską firmę AutoSim. Jest to wysokiej klasy urządzenie przeznaczone do badania kierowców w zakresie wpływu różnego rodzaju dysfunkcji (skaza nowotworowa, skaza epileptyczna, zmęczenie, środki odurzające) na możliwość prowadzenia samochodu ciężarowego, ciągnika siodłowego z naczepą/ przyczepą oraz autobusu. Symulator znajduje również zastosowanie w doskonaleniu umiejętności jazdy, a z uwagi na zaawansowane możliwości pomiarowe, może służyć do badań związanych z infrastrukturą drogową.

Symulator AS 1300 to urządzenie łączące wiele funkcjonalności, co pozwala na jego efektywniejsze wykorzystanie w równych obszarach badań:

  • systemów wspomagających prowadzenie pojazdu,
  • komunikacji wewnątrz systemu „otoczenie – kierowca – samochód”,
  • zawartości i rozmieszczenia elementów wnętrza kabiny samochodu,
  • zachowań kierowców i nowych rozwiązań w zakresie infrastruktury drogowej,
  • elementów technologii „drive by wire”, takich jak aktywne układy hamulcowe,
  • systemów komunikacji samochód-infrastruktura i samochód-samochód,
  • zintegrowanych, nowych koncepcji sterowania pojazdem,
  • wpływu leków i innych substancji na percepcję kierowcy,
  • skuteczności szkoleń.

Podczas symulacji, wytwarzane jest wrażenie uczestnictwa kierowcy w realnym ruchu drogowym (rzeczywista kabina pojazdu marki Scania wraz z pełnym wyposażeniem, układ prezentacji obrazu o wysokiej rozdzielczości). Generowane są bodźce mechaniczne (wibracja kabiny i fotela kierowcy) oraz efekty dźwiękowe (czterokanałowy system nagłośnienia wewnątrz kabiny). Ważnym elementem symulatora jest układ wizualizacji, na który składa się cylindryczny ekran oraz zestaw projektorów połączonych z systemem komputerowym. Całość jest nadzorowana ze stanowiska operatora. Pole widzenia wynosi 200°, co oznacza, że kierowca podczas jazdy nie widzi krawędzi ekranu, tylko przesuwającą się stosownie do prędkości scenerię, wygenerowaną przez komputer (drzewa, budynki, elementy infrastruktury drogowej, ludzie, etc.). O zaawansowanych możliwościach symulatora świadczy fakt, że złożone modelowanie ruchu pojazdu obejmuje dynamikę nadwozia, podwozia, elementy zawieszenia i ogumienia, układ kierowniczy, hamulców, układy wspomagające prowadzenie pojazdu (wspomaganie hamulca, ABS, ASR), czyli wszystkie czynniki, które rzutują na zachowanie pojazdu w warunkach rzeczywistych. Ponadto, możliwość „nieskończonego” odtwarzania setek scenariuszy drogowych, w tym sytuacji niebezpiecznych, wyrabia u kierowców naturalne reakcje odruchowe, pozbawione stresu i paniki.

Rozbudowane oprogramowanie symulatora dopuszcza projekcję do 100 obiektów drogowych jednocześnie i naśladowanie jazdy po ponad 200 km wirtualnych dróg, w różnych warunkach atmosferycznych i drogowych:

  • deszcz,
  • wiatr,
  • śnieg,
  • nawierzchnia o zmniejszonej przyczepności,
  • mgła,
  • noc lub dzień (równie, w połączeniu z: wiatrem, śniegiem, nawierzchnią o zmniejszonej przyczepności i mgłą.

Dodatkowo, uniwersalny charakter symulatora zapewnia:

  • zmniejszenie kosztów badania (m.in. o koszt paliwa, ubezpieczenia pojazdu etc.),
  • ochronę środowiska,
  • powtarzalność ćwiczeń umożliwiającą przyswojenie „dobrych praktyk”,
  • długi cykl eksploatacji urządzenia (w porównaniu z rzeczywistym pojazdem).