Blog
Euro NCAP przetestował najnowsze modele samochodów osobowych pod względem bezpieczeństwa systemów automatyzujących jazdę poziomu drugiego (L2)
Wraz z wprowadzeniem General Safety Regulation [1][2], wszystkie nowe pojazdy sprzedawane i rejestrowane po raz pierwszy na terenie Unii Europejskiej po 7 lipca 2024 r. muszą być wyposażone w system monitorowania rozproszenia kierowcy (ang. Advanced Driver Distraction Warning), inteligentnego asystenta prędkości (ang. Intelligent Speed Assist), system automatycznego hamowania awaryjnego (ang. Autonomous Emergency Braking) oraz rozwiązania pozwalające na monitorowanie tego, co się dzieje za samochodem, np. czujniki parkowania, kamery cofania oraz rejestrator danych podczas zdarzenia drogowego.
Systemy wspomagające jazdę nie są już tylko luksusową opcją, lecz obowiązkowo stosowanymi rozwiązaniami, realnie wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jak bardzo? To postanowiła sprawdzić agencja Euro NCAP (ang. European New Car Assessment Programme), która od lat przeprowadza konsumenckie testy bezpieczeństwa, wydając ocenę w postaci gwiazdek (5-stopniowa skala: od 1 do 5 gwiazdek). W 2020 r. po raz pierwszy w ocenie Euro NCAP zostały ujęte funkcje wspomagania jazdy, a w 2024 r. dokonano rewizji metodologii, rozszerzając wymagania. Obecnie ocena opiera się na trzech filarach:
- kompetencji wspomagania, tj. równowadze między poziomem pomocy oferowanej przez pojazd a stopniem, w jakim system pomaga kierowcy pozostać zaangażowanym w zadanie prowadzenia pojazdu;
- wsparciu bezpieczeństwa, środkach podejmowanych w sytuacjach krytycznych w celu uniknięcia kolizji;
- monitorowaniu stanu kierowcy.
Ponadto w 2024 r. scenariusze testowe zostały rozszerzone o interakcje z niechronionymi uczestnikami ruchu, tj. unikanie kolizji z udziałem motocyklistów, pieszych i rowerzystów.
W październiku 2024 r. na stronie internetowej Euro NCAP opublikowano wyniki testów pięciu systemów automatyzujących jazdę poziomu 2 od pięciu różnych producentów:
- Adaptive Cruise Control od BYD w modelu ATTO 3,
- Pilot Assist od Volvo w modelu EC40,
- Travel Assist od Volkswagena w modelu ID.7,
- Active Distance Assist DISTRONIC od Mercedes-Benz w C-klasie,
- Driving Assistant Professional od BMW w modelu i5.
Przetestowane w zdefiniowanych warunkach systemy wspomagania jazdy „radziły sobie” różnie w zależności od producenta. Dwa pojazdy, BMW i5 oraz Mercedes-Benz Klasy C, zostały uznane za „bardzo dobre”, ponieważ oba systemy zapewniały szeroki zakres prędkości przy której funkcjonuje asystent pasa ruchu, przy czym Active Distance Assist DISTRONIC, oferowany przez firmę Mercedes, uzyskał lepszy wynik w testach działania ACC przy różnych scenariuszach drogowych. Warto zauważyć, że Mercedes został oceniony szczególnie wysoko w kategorii bezpieczeństwa, ponieważ w przypadku przekroczenia domeny operacyjnej i braku reakcji kierowcy, samochód zjechał na pobocze i wykonał kontrolowane zatrzymanie.
Volkswagen ID.7 i Volvo EC40 otrzymały ocenę „dobry”, natomiast BYD ATTO 3 z inteligentnym adaptacyjnym tempomatem został oceniony jako „niezalecany” przez Euro NCAP, ponieważ jego system wspomagania prędkości nie interpretował prawidłowo znaków drogowych i uzyskał słabe wyniki w zakresie kompetencji wspomagania. Ponadto, w przypadku reakcji na wykroczenie poza domenę operacyjną i braku reakcji kierowcy, chiński samochód nie osiągnął minimalnych standardów bezpieczeństwa. W tym krytycznym scenariuszu system w ATTO 3 wyłącza utrzymanie w pasie ruchu, podczas gdy sterowanie prędkością nadal pozostaje aktywne. Z uwagi na to, że system pozostawia niereagującego kierowcę bez wsparcia, Euro NCAP nie zaleca jego stosowania.
Poniższa tabela zawiera porównanie wybranych wyników testów dla wszystkich pięciu omawianych pojazdów. Poszczególne kryteria zamieszczone w tabeli zostały ocenione w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza ocenę najniższą, a 5 ocenę najwyższą.
Żródło:
- https://ckpap.its.waw.pl/2024/07/22/od-7-lipca-2024r-zmiany-w-wyposazaniu-obowiazkowym-nowych-pojazdow/
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego
- Euro NCAP – Assisted Driving 2024 – BMW i5-2024-A020
- Euro NCAP – Assisted Driving 2024 – Mercedes-Benz C-Class-2024-A022
- Euro NCAP – Assisted Driving 2024 – VW ID7-2024-A021
- Euro NCAP – Assisted Driving 2024 – Volvo EC40-2024-A019
- Euro NCAP – Assisted Driving 2024 – BYD ATTO 3-2024-A018