Blog
Propozycja zmian w wymaganiach dotyczących systemu ALKS (Automated Lane Keeping System)
Podczas spotkania ekspertów ds. pojazdów zautomatyzowanych, autonomicznych i połączonych (GRVA), które odbyło się w dniach 23-27 września 2024 roku w Genewie, dyskutowano m.in. na temat zmian w wymaganiach dotyczących systemu ALKS (ang. Automated Lane Keeping System), czyli automatycznego utrzymywania przez pojazd pasa ruchu, zgodnie z Regulaminem ONZ 157. Eksperci zauważyli potrzebę dostosowania przepisów do wyników obserwacji poczynionych podczas eksploatacji takich systemów w rzeczywistych warunkach ruchu. Jednocześnie zaakcentowano potrzebę zachowania neutralności technologicznej, unikając w ten sposób faworyzowania konkretnych rozwiązań.
Według dotychczasowych regulacji, uruchomiony system ALKS powinien zainicjować zmianę pasa ruchu tylko wtedy, gdy spełnione są następujące warunki:
- istnieje powód do zmiany pasa ruchu (np. jazda nie może być kontynuowana na bieżącym pasie ruchu, w celu wyprzedzenia wolniej poruszającego się pojazdu, w przypadku gdy zmiana pasa ruchu jest wymagana przez krajowe przepisy ruchu drogowego),
- pas docelowy to zwykły pas ruchu lub pobocze tymczasowo otwarte jako zwykły pas ruchu,
- przewiduje się, że LCP (ang. Lane Change Procedure – procedura zmiany pasa ruchu) zostanie ukończona, zanim pojazd wyposażony w system ALKS się zatrzyma (tj. w celu uniknięcia zatrzymania się w środku dwóch regularnych pasów ruchu z powodu zatrzymania ruchu przed pojazdem). W przypadku, gdy pojazd wyposażony w system ALKS zatrzyma się między dwoma regularnymi pasami ruchu podczas manewru zmiany pasa ruchu (Lane Change Manoeuvre), np. z powodu otaczającego ruchu, powinien przy najbliższej możliwej okazji albo ukończyć tę procedurę albo powrócić na swój pierwotny pas ruchu.
Dokument nieformalny GRVA-20-04 przygotowany przez ekspertów z Niemiec wprowadza zmiany w postaci suplementu do serii poprawek do Regulaminu ONZ 157. Zmiany dotyczą wymagań odnoszących się do procedury zmiany pasa ruchu (punkt 5.2.6.5.1.).
Zgodnie z propozycją zmiany włączony system ALKS, w pojazdach kategorii N3 lub M3, powinien zainicjować standardową zmianę pasa ruchu tylko wtedy, gdy dopuszczalna maksymalna prędkość na pasie docelowym jest ograniczona dla wszystkich kategorii pojazdów (punkt 5.2.6.5.1.1). Zmiana pasa ruchu przez pojazdy ciężkie kategorii N3 lub M3 na pasy bez ograniczeń prędkości może stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa zbliżających się pojazdów ze względu na duże różnice prędkości.
Biorąc pod uwagę poważne zagrożenie dla pojazdów poruszających się po pasie docelowym, dotychczasowe wymagania (zastosowane w poprzedniej wersji Regulaminu) uznano za niewystarczające.
W celu poprawy bezpieczeństwa eksperci zaproponowali zmiany, które wprost ograniczają możliwość zmiany pasa ruchu przez pojazdy wymienionych kategorii. Dokument został pozytywnie przyjęty przez ekspertów i zatwierdzony przez GRVA.
Źródło:
Proposal for supplement to the 01 series of amendments to UN Regulation No. 157 (ALKS), Informal document GRVA-20-04, 20th GRVA, 23-27 September 2024
—————————–
W spotkaniu ekspertów ds. pojazdów automatycznych/autonomicznych i połączonych GRVA wziął udział przedstawiciel Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych (CK:PAP) dr inż. Artur Gołowicz. Grupa ekspertów powołana w ramach GRVA podlega pod WP.29 – Światowe Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów Dotyczących Pojazdów (ang. World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations).