Departament Transportu Stanów Zjednoczonych (USDOT) publikuje krajowy plan wdrożenia technologii Vehicle-to-Everything (V2X)

W dniu 16 sierpnia 2024 roku, w ramach swojego zobowiązania do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach Stanów Zjednoczonych, Departament Transportu USA (USDOT) ogłosił plan wdrożenia technologii Vehicle-to-Everything (V2X) – Saving Lives with Connectivity: A Plan to Accelerate V2X Deployment. 

Plan pierwotnie opublikowany w formie roboczej do konsultacji publicznych w październiku 2023 r. – koncentruje się na bezpieczeństwie drogowym, mobilności i wydajności dzięki technologii, która umożliwia pojazdom i urządzeniom bezprzewodowym komunikację ze sobą i z infrastrukturą drogową. Celem jest rozwiązanie problemu śmiertelności na drogach, która w Stanach wciąż jest wysoka. Szacuje się, że w ubiegłym roku w wypadkach drogowych śmierć poniosło około 40 990 osób.

Plan ma pełnić funkcję „mapy drogowej” do wdrożenia technologii V2X, jak również funkcję unifikującą, łącząc różne sektory i gałęzie przemysłu. Zakłada także współpracę sektora publicznego i prywatnego z departamentami transportu stanowego, miastami, a także środowiskiem akademickim.

Realizacja planu rozpocznie się po przyjęciu przez Federalną Komisję Łączności ostatecznych przepisów dotyczących częstotliwości pasma 5,9 GHz. Departament Transportu USA planuje jego ukończenie do 2036 roku, a sam proces będzie składał się z trzech etapów. Początkowy etap umożliwi dwóm producentom samochodów współpracę z władzami federalnymi w celu wdrożenia V2X (z wykorzystaniem dedykowanego spektrum 5,895–5,925 GHz) na 20% autostrad w USA i 25% skrzyżowań w głównych miastach. Ta faza potrwa do 2028 roku. Drugi etap podwaja wdrożenie technologii — i zostanie ukończony do 2031 roku. Trzeci, ostatni etap obejmie pełną integrację V2X na autostradach w USA, a na początku wybrani producenci samochodów będą korzystać z tej technologii w swoich nowych pojazdach do 2036 roku.

Wdrożenie technologii V2X w całym kraju umożliwią dotacje i fundusze. W tym celu już w czerwcu 2024 Federalna Administracja Autostrad przyznała pakiet dofinansowania w wysokości 60 milionów dolarów na wsparcie inicjatyw V2X w Arizonie, Teksasie i Utah.

Czym jest technologia V2X?

Technologia V2X to zestaw technologii umożliwiających pojazdom wysyłanie i odbieranie informacji w czasie rzeczywistym. Celem technologii V2X jest umożliwienie pojazdom komunikacji z innymi pojazdami, kierowcami, pieszymi i otoczeniem. Obejmuje ona połączenie następujących technologii:

  • Pojazd-pojazd (V2V): technologie unikania zderzeń i zmiany pasa ruchu. Zaawansowany V2V może wykryć samochód gwałtownie hamujący, informując o sytuacji pojazdy za nim, w celu uniknięcia np. karambolu.
  • Pojazd-infrastruktura (V2I): Inteligentne sygnalizacje świetlne i parkomaty mogą przekazywać informacje, a autonomiczne pojazdy mogą identyfikować oznakowanie drogowe.
  • Pojazd-pieszy (V2P): Przykładami mogą być systemy wykrywania rowerzystów, wózków dziecięcych lub osób z dysfunkcją wzroku.

Więcej informacji na temat krajowego planu wdrożenia V2X można znaleźć w dokumencie.

Źródło:
highways.dot.gov
www.nhtsa.gov
www.its.dot.gov