Mercedes uzyskał zgodę na testy systemu poziomu L4 w Chinach

Mercedes-Benz, jako pierwszy zagraniczny producent samochodów osobowych, otrzymał zgodę na testowanie pojazdu zautomatyzowanego poziomu 4 na wyznaczonych fragmentach dróg miejskich i autostrad w Pekinie.

Warto zaznaczyć, że nie jest to pierwsza tego typu aktywność niemieckiego producenta w Chinach. W 2023 r. Mercedes-Benz uzyskał zgodę na testowanie pojazdów zautomatyzowanych poziomu 3 na ulicach Pekinu.

W ramach nowego pozwolenia na terenie wyznaczonej strefy, Beijing High-Level Automated Driving Demonstration Zone, dwa specjalnie zmodyfikowane pojazdy (modele klasy S) będą wykonywać zadania, takie jak skręty w lewo o potencjale kolizyjnym, przejazdy po rondach, automatyczna zmiana pasa ruchu i parkowanie. Samochody będą również przystosowane do zautomatyzowanego korzystania z punktów poboru opłat i wykonywania manewrów minimalnego ryzyka polegających na znalezieniu bezpiecznego miejsca do zatrzymania (w razie potrzeby). Projekt w szczególności będzie badał fuzję różnych typów sensorów (LiDAR, radar, kamera) i wydajność systemu poziomu L4 w różnych warunkach, mając na celu sprawdzenie zachowania pojazdów w scenariuszach rzeczywistych. Strefa, po której będą poruszać się pojazdy zajmuje powierzchnię ok. 160 km2 i obejmuje 6 odcinków autostradowych o łącznej długości ok. 143 km.

W pekińskiej strefie demonstracyjnej pojazdów wysoce zautomatyzowanych testowane są już bezzałogowe pojazdy dostawcze poziomu L4, bezzałogowe autobusy wahadłowe (tzw. shuttle bus), zamiatarki uliczne, radiowozy i ponad 800 innych autonomicznych pojazdów przeznaczonych do wykonywania różnych zadań. Strefa ta została oficjalnie utworzona we wrześniu 2020 r., aby skupić się na pięciu głównych komponentach transportowych („pojazd-droga-chmura-sieć-mapa”) oraz aby promować wdrażanie jazdy autonomicznej poziomu L4+. Obecnie w strefie testy prowadzi ponad 20 firm zajmujących się rozwojem mobilności autonomicznej i produkcją pojazdów, w tym Baidu, Pony, BAIC, Didi, WeRide, Auto-X, Neolix, JD, Meituan Qingtian Truck, Trunk, QCraft, SenseTime i Foton.

Dzięki otrzymaniu zezwolenia Mercedes dołącza do konkurentów, takich jak GM, który od zeszłego roku testuje pojazdy autonomiczne marki Cadillac w Szanghaju, a wkrótce także do Tesli, która od lat zapowiada wprowadzenie pełnej autonomii do swoich pojazdów w Chinach. Na tamtejszym rynku rywalizacja jest zacięta i możliwe, że Mercedes chce wykorzystać swój Level 4 Drive Pilot jako zachętę dla chińskich konsumentów, których uwagę przyciągnęły młodsze marki skoncentrowane na pojazdach elektrycznych, oferujące autonomiczną technologię poziomu 2 i 3. W tym gronie znajduje się XPeng Motors, którego technologia XPilot, wspomagana nawigacją opartą o mapy wysokiej rozdzielczości, jest obecnie jednym z liderów na rynku zautomatyzowanych samochodów elektrycznych. Na początku roku firma poinformowała, że planuje wprowadzenie autonomicznej jazdy poziomu 4 w Chinach do 2025 r. Mercedes-Benz zyskuje zatem przewagę, a konkurencja na rynku wschodnim nadal rośnie.

Źródła:

  1. Mercedes-Benz becomes first international car maker to obtain approval for Level 4 automated driving testing on urban roads and highways in Beijing for privately-owned vehicles | Automotive World
  2. UNECE, 18th GRVA, 22-26.01.2024, Beijing’s Initiatives on Autonomous Driving industry in the Era of Interconnection of Everything, Beijing High-level Autonomous Driving Demonstration Zone Work Office
  3. Xpeng delivers 10,668 cars in June 2024, up 5.14% from May – CnEVPost
 

Mercedes-Benz becomes first international car maker to obtain approval for Level 4 automated driving testing on urban roads and highways in Beijing for privately-owned vehicles
Copyright Mercedes-Benz Group. All Rights Reserved.