Testy autonomicznych pojazdów holowniczych na lotniskach w Stuttgarcie i Tokio

Automatyzacja w lotnictwie wykroczyła dalece poza funkcje autopilota. Sztuczna inteligencja pozwala obecnie rozwijać zarówno systemy zainstalowane na pokładzie samolotów, jak i te funkcjonujące na lotnisku.

Na początku lipca 2024 r. największe japońskie linie lotnicze, All Nippon Airways (ANA) poinformowały, że wraz z firmą Toyota Industries rozpoczynają testy pojazdu autonomicznego do holowania kontenerów towarowych na lotnisku Haneda w Tokio.

Autonomiczny pojazd będący przedmiotem testów posiada czwarty poziom automatyzacji i imponujące możliwości, takie jak holowanie jednocześnie do sześciu kontenerów o maksymalnej wadze 13 ton i przemieszczanie się pomiędzy samolotami a budynkami lotniska na dystansie około 2 km. Jest on w stanie w pełni monitorować środowisko jazdy, a także sterować wszystkimi funkcjami na zdefiniowanych trasach i w warunkach określonych w ich domenie operacyjnej (ODD). Toyota Industries i ANA przewidują, że pojazd osiągnie pełną funkcjonalność do końca przyszłego roku. Obecna próba jest kontynuacją poprzedniego testu podobnej technologii na lotnisku w mieście Saga w 2019 r., co wskazuje na rosnące zapotrzebowanie i zaufanie do pojazdów autonomicznych stosowanych w operacjach lotniskowych. Inicjatywa ta stanowi istotny krok naprzód w automatyzacji operacji naziemnych na jednym z najbardziej ruchliwych lotnisk na świecie.

Testy pojazdów autonomicznych, mających na celu rozwój branży transportu lotniczego przeprowadzane są również w Europie. W drugiej połowie lipca 2024 r. firma Aurrigo zademonstrowała zastosowanie autonomicznej technologii Auto-DollyTug na lotnisku w Stuttgarcie w Niemczech. Technologia ta została wdrożona w ramach demonstracji Digital Testbed Air Cargo (DTAC). Auto-DollyTug służy do transportu lotniczych jednostek ładunkowych (ang. unit load device, ULD), z możliwością automatycznego załadunku lub rozładunku. Unit Load Device to specjalne palety i kontenery używane w transporcie lotniczym do bezpiecznego przewożenia towarów.

Pokaz odbył się na płycie lotniska i obejmował demonstrację szeregu funkcji, takich jak: autonomiczny transport kontenerów ładunkowych do samolotu, autonomiczne rozpoznawanie urządzenia ładującego (wysokiej ładowarki) i przekazanie ładunku, poruszanie się w ruchu mieszanym z udziałem pojazdów konwencjonalnych i pieszych, w tym ustępowanie pierwszeństwa oraz wykrywanie przeszkód statycznych i dynamicznych.

Za inicjatywę odpowiada Wyższa Szkoła Zawodowa we Frankfurcie we współpracy z Instytutem Fraunhofera ds. Przepływu Materiałów i Logistyki (IML) oraz kluczowymi partnerami operacyjnymi, w tym Flughafen Stuttgart GmbH, Fraport AG i Sovereign Speed GmbH. Auto-DollyTug ma zostać wdrożony na sześciu lotniskach na całym świecie. Jego funkcje przewyższają możliwości tradycyjnych holowników lotniczych.

Testy pokazują, że pojazdy autonomiczne mogą wydajnie i precyzyjnie obsługiwać zarówno transport kontenerów ładunkowych, jak i przewozy osób, np. w przypadku nagłego wzrostu liczby turystów, co może mieć korzystny wpływ na ograniczenie ryzyka niedoboru wykwalifikowanych pracowników lotnisk.

Autonomiczny przewóz ładunków to tylko jeden z wielu sposobów usprawniania działania lotnisk przy pomocy automatyzacji. Trwają prace nad autonomicznymi samolotami, które poruszają się bez wsparcia GPS-u, jak również nad kompleksowymi rozwiązaniami, które pozwolą w całości zautomatyzować działanie portów lotniczych, takimi jak: systemy do bezobsługowej odprawy pasażerskiej, zaawansowane systemy bezpieczeństwa, rozpoznawania pasażerów oraz bezobsługowego nadawania bagażu. Działania w tym zakresie podejmowane są także w Polsce. Na gdańskim lotnisku, w ramach programu pilotażowego, testowano już 8-osobowy autobus. Urządzenie sprawdzano pod kątem zastosowania go jako pojazdu wahadłowego do przewozu pracowników lotniska, w tym załóg samolotów.

Źródło:
aurrigo.com
www.autonomousvehicleinternational.com