AI wspiera rozwój systemów percepcji. ZF prezentuje usługę Annotate

Kamery, radary, lidary czy czujniki ultradźwiękowe w sposób ciągły dostarczają informacji, z których pojazd tworzy trójwymiarowy obraz swojego otoczenia. Systemy muszą rozpoznawać w czasie rzeczywistym różnorodne obiekty, m.in. pojazdy, ludzi, pasy ruchu i znaki drogowe. Dane z czujników muszą zostać poprawnie przetworzone cyfrowo, aby pojazd zawsze otrzymywał „prawdę absolutną” – zwaną w branży ground truth – aby na jej podstawie obliczyć i wdrożyć funkcję jazdy.

Niemiecka firma ZF zaproponowała w tym zakresie autorskie rozwiązanie – ZF Annotate. Oparta na chmurze usługa AI ma za zadanie przyspieszyć rozwój i weryfikację zaawansowanych systemów automatyzujących jazdę. Usługa działa – niezależnie od testowanego zestawu czujników – jako samodzielna konfiguracja. Dane referencyjne są przetwarzane i opatrzone adnotacjami w chmurze, następnie wykonywany jest pomiar porównawczy.

Sztuczna inteligencja zapewniająca większą prędkość i większe bezpieczeństwo
Dodatkowe nagrania danych z czujników ZF – pomiar referencyjny – dostarczają ground truth. ZF Annotate działa jako konfiguracja nadmiarowa, niezależna od konfiguracji systemu percpecji przeznaczonego do sprawdzenia i otrzymuje te same informacje podczas jazdy po drodze. Zarejestrowane dane są następnie przesyłane do chmury i analizowane. Dzięki sztucznej inteligencji wszystkie istotne obiekty są dokładnie oznaczane i klasyfikowane, przypisywane są im unikalne numery identyfikacyjne, a poruszające się obiekty są śledzone. Informacja o obiekcie stanowi część pełnego opisu modelu środowiska. Po tej „adnotacji” oprogramowanie zapewnia precyzyjny pomiar porównawczy. To sprawia, że ZF Annotate jest nowoczesnym, wspieranym przez sztuczną inteligencję rozwiązaniem walidacyjnym do testowania i szkolenia nowoczesnych systemów ADAS/AD od poziomu 2+ do poziomu 5.

„ZF Annotate łączy zalety solidnego i niezależnego zestawu czujników referencyjnych ze skalowalną usługą w chmurze, która wykorzystuje inteligentne algorytmy śledzenia 2D i 3D” – mówi dr Holger Klein, Prezes Zarządu ZF Group. Poprzednie porównywalne systemy opierały się głównie na adnotacjach 2D, a tym samym mapowały środowisko pod względem odległości i kąta poziomego.Funkcja ZF Annotate z obsługą 3D dodaje do danych informacje o głębi, co sprawia, że rozwiązanie optymalizuje wcześniej pracochłonną i kosztowną usługę.

Do 10 razy szybciej i 80% taniej
Firma ZF twierdzi, że system jest w stanie przetwarzać dane przy koszcie o 80% niższym w porównaniu z metodami ręcznymi. Tradycyjnie walidacja systemów ADAS i AD wymagała obszernego, ręcznego dodawania adnotacji, co było czasochłonne i kosztowne. Dzięki AI proces walidacji jest przyspieszony z 12 do 2 miesięcy. „Dzięki możliwości pracy 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, nasza usługa oparta na chmurze przeprowadza weryfikację danych referencyjnych w wyjątkowo krótkim czasie w porównaniu z rynkiem, bez utraty jakości” – mówi Klaus Hofmockel, kierownik działu badań i rozwoju w dziale systemów wspomagania kierowcy i elektroniki.

Opracuj raz, wdrażaj wszędzie: elastyczność
W zależności od potrzeb klienta czujniki referencyjne można również zastosować w samym pojeździe testowym lub w trybie „Pościg”, w którym wykorzystywany jest oddzielny pojazd referencyjny (np. podczas oceny scenariuszy parkowania w miejscach publicznych). ZF twierdzi, że ta elastyczność pozwala Annotate uniezależnić się od konkretnych producentów czujników i zintegrować go z bieżącymi projektami rozwojowymi bez większych modyfikacji pojazdów testowych.

Firma zapewnia, że zarejestrowane dane referencyjne nie ograniczają się tylko do widoku z przodu. W zależności od wymagań klienta zestaw czujników referencyjnych może zapewnić kompleksowy widok 360 stopni, dostarczając szczegółowe i precyzyjne odwzorowanie otoczenia pojazdu.

Dodatkowo, ZF Annotate można używać we wszystkich klasach pojazdów, zarówno w samochodach osobowych, jak i pojazdach użytkowych.

Usługa została zaprezentowana 27 czerwca 2024 r. podczas Światowego Dnia Technologii ZF w Jeversen w Hanowerze.

Źródło: ZF – biuro prasowe World premiere: ZF Annotate uses AI for the development of ADAS and AD systems – ZF