Mobilna platforma pomiarowa do mapowania i rejestracji przestrzeni wokół pojazdu w zakresie 360°

Zaawansowana mobilna platforma pomiarowa zintegrowana z samochodem osobowym została opracowana w ramach projektu DARTS-PL finansowanego ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jej głównym celem jest kompleksowa akwizycja i precyzyjna synchronizacja danych z szerokiej gamy czujników, których parametry odpowiadają wymaganiom producentów pojazdów zautomatyzowanych i autonomicznych. System, opracowany i dostarczony przez firmę ENVIBRA Sp. z o.o., bazuje na oprogramowaniu DEWESOFT X, które w czasie rzeczywistym gromadzi dane z kamer, lidarów, radarów, kamery termowizyjnej i jednostki nawigacji inercyjnej. Platforma umożliwia tworzenie unikalnych, wielomodalnych zbiorów danych, kluczowych dla rozwoju, testowania i walidacji systemów autonomicznych (AV) oraz zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) w rzeczywistych warunkach drogowych
Platforma została wyposażona w zintegrowany zestaw najnowocześniejszych czujników, których dane są precyzyjnie synchronizowane w czasie rzeczywistym:
- Kamery wizyjne: 7 kamer Full HD (DS-CAM-640c) rejestrujących obraz z prędkością 25 kl./s, w tym 6 kamer zapewniających panoramiczny obraz 360° oraz 1 kamera dalekiego zasięgu skierowana do przodu.
- Lidary: 6 128-wiązkowych lidarów (Ouster OS1, OS2, OS-DOME) gwarantujące pełne pokrycie przestrzenne 360° i generujące precyzyjną chmurę punktów.
- Radary: 6 radarów (Smartmicro DRVEGRD 152 i 169), w tym 4 radary krótkiego zasięgu,
1 radar średniego zasięgu oraz 1 radar dalekiego zasięgu. - Kamera termowizyjna: 1 kamera termowizyjna (Optris PI640) do detekcji obiektów na podstawie ich sygnatury cieplnej, niezależnie od warunków oświetleniowych.
- System pozycjonowania: Precyzyjna jednostka nawigacji inercyjnej (NAVIONi2) z odbiornikiem GNSS i korekcją RTK do dokładnego określania pozycji, prędkości i orientacji pojazdu.
- Interfejs pojazdu: Rejestracja danych z magistrali CAN pojazdu.
Kluczowym elementem systemu jest wysokowydajny komputer pokładowy B-PLUS BRICK2, zdolny do obsługi strumieni danych o łącznej przepustowości do 800 MB/s. Precyzyjną synchronizację wszystkich czujników zapewnia protokół PTP oraz oprogramowanie DEWESOFT X, które umożliwia również podgląd danych na żywo na stanowisku operatora. Sensory, poza radarami zlokalizowanymi w zderzakach, umieszczono na specjalnie zaprojektowanej, modułowej konstrukcji dachowej z aluminium. Zintegrowany system utrzymywania stalej temperatury wewnątrz konstrukcji dachowej pozwala na pracę w zakresie temperatur od -10°C do +40°C, przy prędkościach do 130 km/h. Niezależny system zasilania zapewnia minimum 4 godziny ciągłej pracy.

Głównym zastosowaniem platformy jest gromadzenie danych do budowy i walidacji krajowej bazy scenariuszy drogowych dla pojazdów autonomicznych, uwzględniającej specyfikę polskich warunków drogowych, infrastruktury i zachowań kierowców. Zebrane dane pozwolą na prowadzenie zaawansowanych badań nad algorytmami percepcji i fuzji sensorycznej, walidację systemów ADAS i AV, analizę interakcji pojazd-otoczenie, a także tworzenie cyfrowych bliźniaków (digital twins) rzeczywistych sytuacji drogowych do testów w środowisku wirtualnym.
