Blog
Udział ekspertów CK:PAP w posiedzeniu Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Senatu RP
W dniu 14 października 2025 r. eksperci Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych (CK:PAP) uczestniczyli w posiedzeniu połączonych Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
Jednym z kluczowych punktów obrad była ustawa o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 482, druki sejmowe nr 1427, 1703 i 1703-A). Nowelizacja ta przewiduje stworzenie ram prawnych ułatwiających prowadzenie testów pojazdów zautomatyzowanych na drogach publicznych w Polsce.
Główne założenia prawne:
- prowadzenie prac badawczych nad pojazdami zautomatyzowanymi lub w pełni zautomatyzowanymi w ruchu drogowym na drogach publicznych będzie możliwe wyłącznie po uprzednim uzyskaniu zezwolenia oraz przy spełnieniu wymagań dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- zezwolenie nie będzie wymagane, jeśli testowany pojazd zautomatyzowany ma poziom automatyzacji niższy niż 3 (zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy);
- zezwolenie będzie wydawane na maksymalnie 3 lata, przy czym okres ten może być zmodyfikowany, jeśli zmienią się warunki lub zakres badań;
- zezwolenie będzie mogło obejmować teren maksymalnie pięciu województw.
W projekcie ustawy szczególne znaczenie przypisano Instytutowi Transportu Samochodowego (ITS), który został wskazany jako Krajowy Koordynator Prac Badawczych (KKPB). Rola KKPB będzie kluczowa dla zapewnienia bezpiecznego i spójnego procesu testowania AV w warunkach rzeczywistych. Do jego zadań będzie należało głównie:
- wydawanie decyzji administracyjnych – KKPB będzie odpowiedzialny za wydawanie zezwoleń na prowadzenie prac badawczych nad pojazdami zautomatyzowanymi na drogach publicznych, a także za decyzje o odmowie, zmianie, zawieszeniu, cofnięciu lub stwierdzeniu wygaśnięcia zezwolenia;
- prowadzenie rejestru zezwoleń i sprawozdań – KKPB ma prowadzić elektroniczny rejestr wszystkich wydanych zezwoleń zawierający: nazwę organizatora, okres ważności zezwolenia, obszar prowadzonych prac i zakres badań. Ponadto KKPB ma prowadzić rejestr sprawozdań składanych przez organizatorów prac badawczych;
- publikacja informacji o zezwoleniach oraz udostępnianie danych publicznie – do zadań KKPB należy publikowanie na stronie internetowej informacji o wydanych zezwoleniach, w tym okresach, obszarach i trasach, na których będą prowadzone testy;
- monitoring – KKPB ma monitorować, czy organizatorzy prac badawczych działają zgodnie z warunkami zezwolenia.
Po przeprowadzonej dyskusji, projekt nowelizacji ustawy został zaakceptowany bez wniesienia poprawek. W głosowaniu wzięło udział 6 senatorów – 4 głosowało za, 1 był przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. Zgodnie ze schematem legislacyjnym w Polsce po przyjęciu ustawy przez Sejm i Senat, Marszałek Sejmu przekazuje ją Prezydentowi.
Źródło: https://www.senat.gov.pl/prace/komisje-senackie/posiedzenia,220,1,komisja-infrastruktury.html