Blog
Spotkanie CCAM
W dniu 25.03.2025 roku w Brukseli przedstawiciel Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych (CK:PAP) dr inż. Mikołaj Kruszewski uczestniczył w spotkaniu networkingowym stowarzyszenia CCAM (ang. Connected, Cooperative and Automated Mobility) oraz spotkaniach klastrów tematycznych CCAM. Spotkanie służyło omówieniu założeń projektów, które pojawią się w najbliższych konkursach programu Horyzont Europa, we wrześniu 2025 roku oraz na początku 2026 roku. Konkursy te są ukierunkowane na angażowanie szerokiego grona wykonawców.
Spotkanie podzielono na sesje, w których można było podjąć dyskusje w wielu ścieżkach tematycznych dedykowanych poszczególnym konkursom, gdzie przedstawiciele prezydium CCAM mogli odnieść się do pytań dotyczących tematyki poszczególnych projektów. W wielu obszarach można było określić dodatkowo, co mieści się w obszarze zainteresowania komisji, a co będzie wykraczało poza ten obszar. Podobnie, ta forma dyskusji pozwalała na zweryfikowanie pomysłów i propozycji rozwiązań, które mogą wnieść poszczególne przedsiębiorstwa w kontekście zgodności z tematyką konkursu. Dodatkowo każda sesja oferowała możliwość wpisania się na listę interesantów projektu, wraz ze wskazaniem roli, jaką dana instytucja może pełnić w tym zakresie. Instytut Transportu Samochodowego zgłosił swój udział zarówno w kontekście dostawcy danych do modeli i algorytmów – np. przez wykorzystanie stanowiska pomiarowego rozwijanego w ramach projektu DARTS-PL jak też przy prowadzeniu badań kierowców z użyciem laboratorium symulatorów.
Całe wydarzenie wieńczyła seria paneli dyskusyjnych, na których uczestnicy skupiali się na lepszym wykorzystaniu wyników prac badawczych przez zaangażowanie w projekty podmiotów publicznych – miast i operatorów transportu. Dyskusje w poszczególnych ścieżkach tematycznych miały na celu określenie preferowanych rozwiązań, które mogą przyczynić się do większej akceptacji społecznej wprowadzanych systemów ITS (Inteligentnych Systemów Transportowych) i autonomicznej jazdy.
CK:PAP aktywnie bierze udział w spotkaniach klastrów
1 – Large-scale demonstrations,
2 – Vehicle technologies,
3 – Validation,
5 – Key Enabling Technologies,
aplikując o projekty w tych obszarach.