Rząd przyjął projekt zmiany prawa, celem dostosowania przepisów w zakresie testowania i rejestracji pojazdów wyposażonych w zautomatyzowane funkcje

Rada Ministrów w dniu 17 czerwca 2025 r. przyjęła, przedłożony przez Ministra Infrastruktury, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (projekt deregulacyjny).

Projekt ma na celu dostosowanie przepisów w zakresie testowania i rejestracji pojazdów wyposażonych w zautomatyzowane funkcje do potrzeb wynikających z postępu technologicznego oraz wdrażania w pojazdach innowacyjnych rozwiązań wspomagających kierowców. Zmiana przepisów w przedmiotowym zakresie ułatwi rozwój nowoczesnych technologii, w szczególności pozwoli na bezpieczne prowadzenie badań nad pojazdami, w których wykorzystuje się automatyczne funkcje kierowania i kontroli. Podjęte działania mają na celu umożliwienie bezpiecznego wdrożenia do ruchu drogowego coraz powszechniej dostępnych na rynku innowacji, bez pogorszenia warunków bezpieczeństwa oraz wprowadzenie rozwiązań prawnych pozwalających docelowo na wdrożenie ruchu pojazdów o wysokim stopniu zautomatyzowania i autonomicznych na polskich drogach.

Do podjęcia prac, dzięki którym został opracowany projekt, przyczyniły się działania podejmowane od wielu lat przez Instytut Transportu Samochodowego, w szczególności realizacja w latach 2018-2021 projektu AV-PL-ROAD „Polska droga do automatyzacji transportu drogowego” oraz aktywności podejmowane przez Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych (CK:PAP), które powstało w ramach tego projektu W skład konsorcjum projektu AV-PL-ROAD  wchodziły: Ministerstwo InfrastrukturyInstytut Transportu SamochodowegoPolitechnika Warszawska.

Najważniejsze zmiany zawarte w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw:

  • wprowadzenie definicji pojazdu zautomatyzowanego jako pojazdu wyposażonego w systemy wspomagające kierowanie, które mogą kontrolować niektóre funkcje jazdy, np. utrzymywanie pasa ruchu czy automatyczne hamowanie, oraz definicji pojazdu w pełni zautomatyzowanego jako pojazdu zdolnego do samodzielnego poruszania się bez udziału kierowcy,
  • wprowadzenie ułatwień dla testowania pojazdów, które wykorzystują automatyczne funkcje kierowania i kontroli, w tym wprowadzenie możliwości prowadzenia na drogach publicznych prac badawczych z udziałem pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych pod warunkiem stosowania zasad ruchu drogowego, zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz uzyskania zezwolenia na prowadzenie prac badawczych,
  • określenie zakresu kompetencji i obowiązków Krajowego Koordynatora Prac Badawczych oraz wprowadzenie definicji organizatora prac badawczych, czyli podmiotu prowadzącego prace nad pojazdami zautomatyzowanymi w celu zbadania i oceny stosowanych w nich funkcji automatycznych,
  • ustalenie jasnych zasad uzyskiwania zezwoleń na prowadzenie prac badawczych, z uwzględnieniem m.in. poziomu automatyzacji pojazdu, liczby pojazdów oraz obszaru prac badawczych,
  • zmiany dotyczące rejestracji profesjonalnej, czyli szczególnego rodzaju rejestracji, która pozwala firmom zajmującym się produkcją, testowaniem, sprzedażą lub naprawą pojazdów na czasowe dopuszczenie ich do ruchu drogowego bez konieczności standardowej rejestracji każdego z nich, w tym:
    • rozszerzenie możliwości profesjonalnej rejestracji pojazdów także na przedsiębiorców, którzy zajmują się obrotem pojazdami używanymi,
    • ułatwienie przeprowadzania jazd testowych bez konieczności ponownej rejestracji.

Nowe przepisy, które mają charakter deregulacyjny i innowacyjny, mają wejść w życie po 6 miesiącach od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Źródło:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (projekt deregulacyjny) https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy–prawo-o-ruchu-drogowym-oraz-ustawy-o-ubezpieczeniach-obowiazkowych-ubezpieczeniowym-funduszu-gwarancyjnym-i-polskim-biurze-ubezpieczycieli-komunikacyjnych

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Decyzje Rządu, https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy—prawo-o-ruchu-drogowym-oraz-ustawy-o-ubezpieczeniach-obowiazkowych-ubezpieczeniowym-funduszu-gwarancyjnym-i-polskim-biurze-ubezpieczycieli-komunikacyjnych-projekt-deregulacyjny

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Wykaz prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy–prawo-o-ruchu-drogowym-oraz-niektorych-innych-ustaw8